Så blev det tid til at have fokus på kunsten at holde en tale. Titlen på dagens undervisning var non- og paraverbal workshop og Martin Guldberg var guest-starring (ses på billedet)

Den paraverbale del handler om stemmens klang, rytmik og toneleje, mens den nonverbale handler om kropssprog, måden at iscenesætte sin tale på,
omgivelserne/scenografien(Hvis man har indflydelse på det), påklædning og evt. sminke.
Kropssproget bruges i analyse af en person. Det er de instinktive måder at fortolke hinanden på.
Jeg havde på forhånd tænkt, at Martin Guldberg virkelig havde noget at leve op til. Det vi havde læst på forhånd om, hvordan man er en dygtig retoriker skulle han vel leve op til. Jeg tænkte det måtte være enormt angstprovokerende for den stakkels mand at skulle leve op til alle de regler. Han måtte have øjenkontakt med holdet uden at nedstirre nogen. Fordi han brugte powerpoint skulle han være opmærksom på at powerpoint skulle være for vores fornøjelse og at han ikke måtte have ryggen permanent vent væk fra os. Han skulle være opmærksom på sin brug af stemme og på sit kropssprog. Åh alle de regler! Stakkels mand, det er der jo ingen som kan leve op til!
... Men det kunne han faktisk! Jeg var ellers klar til at skulle finde fejl ved hans evne til at undervise os, men jeg må indrømme at jeg kom til kort. Hans bevægelser var rolige og det samme var hans stemme, hvilket blandt andet indbyder til tillid. Dette var i særdeleshed en vigtig egenskab han besad taget i betragtning af hvad han bad os om til sidst i undervisning. Herudover bed jeg mærke i, hvordan han brugte sine hænder til at gestitulere med når han talte. Det virker måske naturligt, men det kan meget let blive for meget og hvis det gør det kan det komme til at virke komisk. Et problem flere af de undervisere jeg har mødt på Århus Universitet har haft.
Martin Guldberg viste os et klip af en debat mellem blandt andet Thomas Blachman, Pia Kjærsgaard og Knud Romer. Ud fra dette klip skulle vi karakterisere hvordan de brugte deres para- og nonverbale evner for at stå stærkt i debatten. (klippet kan ses, hvis man følger linket nedenunder)
http://maniell.dk/maniell/inspirationskilder
- Hos Blachman manglede øjenkontakten. Han virker ofte som om han er i egen verden. Han er uenig med
Pia K og måske er det derfor han ikke vil se hende i øjnene på nær når han har en pointe.
- Han kører mest en monolog hvor han ligesom får talt sig varm og bruger en voldsom gestik.
-
Han virker oprigtig men
han henvender sig ikke direkte nok. Man tror ikke han lyver. Han tror i hvert fald selv på
det han sigerog så virker han i særdeleshed engageret.
- Lidt provokerende, men ikke helt skævt formuleret var der en på holdet som kaldte ham socialt handikappet. Og der blev også saft at selvom han er
provokerende virker han også meget sårbar. Han fremstår som et geni. Han formulerer sig
forvirrende og tager sig ikke synderligt af modtager.
Pia Kjærsgaard havde en noget anden stil end Blachman. Hendes øjenkontakt var god og vi forstod bedre, hvad det var hun ville sige. Hun brugte ikke så mange ord af gangen, men havde i stedet et kort og klart budskab. Hun argumenterede mere logisk end Blachman som brugte sine følelser mere i sine argumenter. Hendes kommunikation var langt mere præcis og hun var fast besluttet, hvilket kan virke meget troværdigt i en debat.
- Den sidste vi diskuterede var Knud Romer. Han virkede næsten som en mellemting mellem Blackman og Pia K. Vi mente at han var retorisk dygtig, idet han formulerede sig klart og tydeligt samtidig med at han havde følelserne med i det. Der hvor det måske kunne halte for ham er at han udelukkende når ind til dem som er enige med ham selv. Dem som er uenige med ham ville blive fornærmede og derfor får han jo ikke overbevist nogen.
- Det kunne naturligvis også være en bevidst strategi fra hans side og hvis det er tilfældet så lykkedes han til fulde.
Til sidst i undervisningen skulle de af os fra holdet som havde lyst læse noget valgfrit op for holdet og derefter modtage konstruktiv kritik i forhold til, hvordan vi kunne forbedre os både para- og nonverbalt. Og ja, jeg indrømmer blankt. Det var ikke mig der råbte højest for at få lov. Faktisk udviklede det sig til en utrolig svær disciplin! Hvordan kan jeg gøre mig selv usynlig når jeg står overfor en mand (Martin Guldberg) som netop er ekspert i at analysere kropssprog. Det blev en kamp for ikke at vige for meget med øjnene, men heller ikke stirre ham op i ansigtet. Det blev en balance mellem at gøre mig lille, uden at lægge mig helt ned under bordet. En blanding af at se optaget ud uden at være fraværende... Puh ha! Det er hårdt at skulle mestre disse discipliner... Men jeg slap heldigvis!!
Xoxo (always a wannabe)







